SZTUKA PISANIA

Obsługa administracyjna

SZTUKA PISANIA

Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa

tel. 225520374


 

Opiekun studentów I roku studiów
mgr Piotr Sadzik
e-mail: p.sadzik@uw.edu.pl

Opiekun praktyk zawodowych:
dr Joanna Frużyńska
e-mail: j.fruzynska@uw.edu.pl

Sekcja toku studiów:
poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek godz. 10.00 - 15.00
(przerwa 12.30-13.00)
środa - sekretariat zamknięty dla studentów
Gmach Wydziału Polonistyki

pok. 11

tel. 225520696

PROGRAMY STUDIÓW

Szczegółowe programy studiów na kierunku filologia polska (Uchwały Senatu UW)

STUDIA PIERWSZEGO STOPNIA

STUDIA DRUGIEGO STOPNIA

Kierunek sztuka pisania stanowi odpowiedź na potrzeby rynku pracy – rosnące zapotrzebowanie na interdyscyplinarnie zorientowanych specjalistów posiadających wszechstronne kompetencje pozwalające analizować nie tylko polską rzeczywistość, ale i problemy właściwe całemu zglobalizowanemu światu. Studenci kierunku uczą się twórczego i krytycznego myślenia, selekcji i weryfikacji informacji, skutecznego i adekwatnego komunikowania się oraz precyzyjnego przekazywanie informacji, interpretowania i rozumienia współczesnych procesów cywilizacyjnych i kulturowych, a przede wszystkim umiejętności wypowiadania się i formowania myśli w tradycyjnych i nowych mediach. 

Studia na tym kierunku rozwijają kompetencje warsztatowe autora pracującego dla nowych mediów, pisarza, publicysty, krytyka, twórczego uczestnika mediów elektronicznych, wykonawcy zawodów związanych z kulturą popularną.

Program pozwala zdobyć studentowi wiedzę będącą podstawą dla twórczej aktywności w sferze literatury, publicystyki oraz kultury artystycznej i medialnej. Blok przedmiotów z kształcenia teoretycznego zawiera wykłady z historii i teorii literatury, historii i teorii kultury, historii mediów tradycyjnych oraz najnowszych, teorii komunikacji, zasad ortografii i interpunkcji, kultury języka. Wiedza rozwijająca i pogłębiająca wykształcenie ogólnoakademickie przekazywana jest na wykładach, ćwiczeniach i warsztatach oraz w ramach proseminariów i seminariów w dyscyplinach naukowych: literaturoznawstwo, językoznawstwo, nauki o komunikacji społecznej i mediach, nauki o kulturze i religii.

Wiedzę teoretyczną przedstawianą w ramach przedmiotów kierunkowych uzupełniają wykłady monograficzne, wybierane przez studentów zgodnie z własnymi zainteresowaniami. Tematyka wykładów jest ściśle powiązana z zasadniczymi obszarami kształcenia i nastawiona na rozwijanie problemów omawianych na zajęciach.

Obok przedmiotów teoretycznych program zawiera zbiór przedmiotów praktycznych – kształcenie na kierunku sztuka pisania oferuje nie tylko wiedzę wiedzę, ale i umiejętności oraz kompetencje społeczne przydatne w głównych zawodach związanych ze współczesną kulturą medialną.

Zajęcia warsztatowe z obszaru twórczego pisania ‒ oprócz praktykujących pisarzy, krytyków literackich oraz poetów i twórców filmowych zatrudnionych na Wydziale Polonistyki ‒ poprowadzą zapraszani pisarze, literaci, ludzie mediów (w tym przedstawiciele instytucji kultury).

Studenci poznają językowe i literackie techniki pozwalające wypowiadać się w różnych  stylach i formach gatunkowych: literatury wysokiej,  krytyki literackiej, publicystyki dziennikarskiej, literatury popularnej, tekstów i gatunków użytkowych oraz reklamowych i perswazyjnych. Pozyska umiejętności redagowania tekstów, korekty tekstów, świadomego i adekwatnego używanie języka jako narzędzia komunikacji, będzie też wstępnie przygotowany do kontynuowania kształcenia oraz do pisania tekstów naukowych z zakresu edytorstwa, historii literatury, kultury popularnej, teorii kultury i mediów.

Na III roku studiów studenci realizują praktyki zawodowe w wymiarze 40 godzin. Dzięki nim studenci mają szansę wykorzystać wiedzę teoretyczną zdobytą na zajęciach akademickich w praktyce, w środowisku zawodowym, a jednocześnie szlifować konkretne umiejętności potrzebne bezpośrednio w wybranym miejscu odbywania praktyk.

Absolwenci studiów mogą znaleźć zatrudnienie w redakcjach pism, wydawnictwach, instytucjach związanych z nowymi mediami, marketingu medialnym, portalach internetowych, a także pracę jako copywriter, twórca literatury czy krytyk literacki.