Dwa nowe zeszyty „Poradnika Językowego”

Kategoria: Aktualności
Spis treści z. 9:
Artykuły i rozprawy
- Adam Dobaczewski: Klasa dopowiedzeń na tle tzw. parataktemów
- Ałła Krawczuk: Typologia odstępstw od normy ogólnopolskiej w zakresie wymagania przypadka w tekstach „Gazety Polskiej Bukowiny” wydawanej w Ukrainie
- Monika Maria Kresa: Kulturowe źródła antroponimii falenickich Żydów – geneza imion zanotowanych w księdze zgonów Falenickiego Okręgu Bóżniczego z lat 1920–1934
- Karolina Lisczyk: O różnicach i podobieństwach w zakresie użycia i znaczenia przymiotników niemoralny i nieetyczny (na przykładzie połączeń z wybranymi rzeczownikami)
- Agnieszka Piela: Historycznie o czasowniku zdechnąć – zdychać (na marginesie wypowiedzi medialnej J. Bralczyka)
- Przemysław Megger: Neosędziowie i neo-KRS. Znaczenie, funkcja i wartość ekspresywna nowych wyrazów złożonych z cząstką neo-
- Radosław Pawelec: Szał w epoce rozsądku, czyli o tym, jak wielcy prozaicy XIX wieku używali słowa szał i wyrazów pokrewnych słowotwórczo
Sprawozdania, uwagi, polemiki
- Dorota Zdunkiewicz-Jedynak: Zmiana ’26 w polskiej ortografii. Miało być łatwiej
Pełne wersje tekstów z. 9 znajdują się tutaj.
Spis treści z. 10:
Artykuły i rozprawy
- Stanisław Dubisz: Polsko-ukraińskie spotkania polonistyczne – polski język akademicki. Wprowadzenie
- Agnieszka Jasińska: Ustne i pisemne gatunki wypowiedzi stosowane na polskich uczelniach w perspektywie glottodydaktycznej
- Beata K. Jędryka: Strategie i trudności w pracy z tekstem naukowym w środowisku akademickim (na przykładzie ukraińskich studentów w Polsce)
- Ałła Krawczuk: Praktyczna składnia języka polskiego do celów akademickich z uwzględnieniem potrzeb użytkowników z pierwszym językiem ukraińskim
- Samanta Busiło: Opis operacji mentalnych i procesu badawczego w dyskursie naukowym w perspektywie glottodydaktycznej (propozycja inwentarza leksykalnego)
- Oksana Lozynska, Yuliia Stefanyshyn: Terminologia frazeologiczna w języku polskim do celów akademickich (problemy użytkowników ukraińskojęzycznych)
- Olena Pelekhata: Kształcenie kompetencji akademickich w zakresie prowadzenia projektów badawczych (na przykładzie programów praktyk dla studentów polonistyki Przykarpackiego Uniwersytetu Narodowego im. Wasyla Stefanyka)
- Olha Lazarovych: Specyfika nauczania dialektologii na polonistyce w Iwano-Frankiwsku w perspektywie glottodydaktycznej
- Iryna Spatar: Terminologia literaturoznawcza na zajęciach ze studentami polonistyki na Przykarpackim Uniwersytecie Narodowym im. Wasyla Stefanyka
- Stanisław Dubisz: Język naukowy a język w odmianie akademickiej, język do celów akademickich, język akademicki
Pełne wersje tekstów z. 10 znajdują się tutaj.